Věrnostní program (VP) – internetový systém pro podporu prodeje i péči o klienta s nabídkou dárků, slev… v různých variantách programujeme a vyvíjíme od roku 2007. Někdy jde o hlavní smysl konkrétních webových stránek (motivační portál, marketingový systém pro podporu prodeje apod.), někdy je věrnostní systém jen součástí rozsáhlejšího celku (e-shop, IS větší korporace atd.). Další možností motivace mohou být tzv. vouchery, prodávané se slevou nebo jako dárkové poukazy v pěkném provedení s volbou výběru služby či produktu přímo obdarovaným v budoucnu. Toto téma probíráme také v článku: Voucher, dárkový poukaz, slevový kupon.
Oblasti voucherů jsme se začali intenzivněji věnovat v roce 2020. Nejdříve jsme tvořili jednotlivé realizace klientům, až to vyvrcholilo vlastním online projektem, o kterém se více dozvíte na samostatné webprezentaci: www.voucher-system.cz – tuto službu můžete pro svůj web využít i vy.
Cílem věrnostního systému je motivovat
Základním cílem věrnostního programu je motivovat zákazníka k opětovnému nákupu a velmi často se jako vhodná metoda uplatňuje převádění klientem utracených peněz na body či kredit (proto se někdy též nazývá bodový systém) – za tyto body si potom kupující může vybrat dárek nebo slevu na příští nákupy případně vyžádané služby u prodejce, u kterého už dříve nakupoval.
Věrnostní program/systém a jeho varianty
Věrnostní systém dodávaný naší společností je celkem rozsáhlá aplikace s rozšiřujícími moduly s možností nastavování parametrů. Základem je bodový systém, kde na základě utracených peněz a převodního koeficientu se nakupujícímu na jeho konto připíšou body. Body může hromadit každým nákupem i v jiném obchodě zapojeném do systému a potom si může vybrat dárek (což je první motivace věrnostního programu). Druhou motivaci získává přímo od obchodu, kde nakupoval – tam dostane procentuální slevu na následující nákup. Třetí motivace je zaměřená na prodavače, aby nabízeli co nejvíce ostatních služeb (pojištění produktu / cyklo atd.). Takto byla historicky řešena aplikakace pro BikePoint.
DEMO
Ukázka možnosti řešení věrnostního systému: php5.agionet.cz/vernostni-demo/system/www, přihlášení SU: „admin“ + „heslo“ (slovenská verze)
Dalšími věrnostními systémy z naší dílny jsou: Extrabenefity + klony DAFE a REHAU, OneMoney, Rodestock, přičemž prvky klubového věrnostního programu obsahuje i e-shop: 4uvision a další s tagem: #vernostni system.
Uvažujete o realizaci věrnostního systému pro vaše zákazníky? Neváhejte nás kontaktovat! Vývoji systémů se neustále věnujeme a určitě nalezneme společné řešení, které uspokojí vaše potřeby.
Pro úvodní zamyšlení a přípravu zadání vašeho věrnostního programu dáváme k dispozici následující otázky…
Věrnostní program – otázky před tvorbou
Věrnostní systém/program může mít mnoho různých podob.
Setkali jsme se už s mnoha různými pohledy i představami našich klientů na pojetí věrnostních programů, a tak jsme pro úvodní pochopení vašich představ připravili několik otázek, které mohou být případně i pro vás motivační. Pokud vám nějaké přijdou nesmyslné, omlouváme se, ale jsou to otázky z praxe (i my jsme byli zaskočeni některými představami zákazníků :-)
Slovníček:
- VP = věrnostní program
- PC = osobní počítač
- VP kiosek = místo, kde je možné se k VP přihlásit přes čtečku (většinou to bývá PC s nějakým rozšířením identifikace)
Kdo bude uživatelem VP?
Předpokládejme, že klienti/uživatelé systému VP budou lidé, kteří nakoupili auto u vaší společnosti:
- budou to případně i jiní lidé (např. co přijíždí pouze na servis nebo nakoupili něco menšího – jen reflektor, blok motoru, …)
- budete motivovat eventuálně i další partnery/dodavatele/servismany/pokladní/obchodníky/… (popřípadě jak)
- budou motivováni výhradně nakupující klienti nebo třeba i zaměstnanci, aby nabízeli některé služby navíc (a když se jim povede je prodat, tak z toho dostanou provizi)
- bude moci uživatel do systému někoho pozvat či upozornit na nějakou pořádanou akci (dejme tomu by za přivedení nového člověka do systému také získal nějaké body)
Uživatelé VP – jaké byste chtěli mít role?
- klient – ten kdo je nejvíce motivovaný k využívání VP (získává body a za ně potom slevy na služby, …)
- super administrátor, který může se systémem dělat vše
- manager – stará se o chod systému, má nad ním přehled a případně řeší problémy
- asistent – zapisuje data nového člena, pomáhá vybrat dárky, přidávat body apod.
- ???
MOTIVACE
Co vstupem do VP zákazník/klient získává? Jaké možné benefity?
- slevy/dárky/…
+ benefitem asi bude i notifikace na nutné akce okolo vozu (připomínka STK, generální kontroly, …)
+ budou třeba benefitem i pozvánky na speciální akce (prezentace nového vozu, projížďka v novém Superbu, …)
Budou se sbírat body či kredity?
- jakým způsobem se popřípadě budou vypočítávat (z nakoupené věci, útraty v servisu apod.)
- bude moci uživatel získat body za něco jiného než jen nákupem (např. přivede dalšího zákazníka/firmu k nákupu apod.)
- bude klient sbírat body pod jedno konto (vycházíme z toho, že jeden uživatel bude moci mít více aut, ale pod kolik kont by sbíral body)
- budou body případně expirovat (dejme tomu po 5 letech, když je zákazník nevyužije)
- co se bude moci za body získat (dárky, slevy na příští služby/nákup, …)
- bude moci člen převádět body někomu jinému (kupříkladu manželka manželovi apod. nebo seskupovat v rámci nakupující firmy – předpokládáme dodávky i právnickým osobám)
Místa, kde bude VS umístěn/provozován:
- v kolika provozovnách bude systém fungovat (pouze v Praze či kdekoli v republice)
- budou do VP zapojeni i nějací partneři mimo firmu (nasmlouvaní prodejci, „obchodní cestující“, …)
- budou všechny místa, kde bude VP jakkoli řešen/provozován, připojena na internet přes PC
- bude moci zákazník/člen VP přes PC vstupovat do VP a zjišťovat si stav, případně něco měnit/objednávat
+ že by se mu tvořila i historie o autě (servisy, výměny oleje, filtrů, …, opravy, …)
Další rozšíření VP o jiné funkčnosti:
- bude v systému databáze dárků a jejich sklad (počty kusů)
- budou v systému zavedeny narozeniny zákazníka
– mohlo by se mu automaticky poslat přání a případně i přičíst body - bude součástí VP i rozesílací mailing (newsletter)
– pokud ano, tak by se měly domyslet skupiny a automatizace zasílání zpráv atd. - budou ve VP i nějaké další funkčnosti (např. ankety, formuláře na dotazy, helpdesk či znalostní databáze, …)
- bude se systém neustále vyvíjet, nebo předpokládáte, že ho dovedete do nějakého stabilního stavu a třeba 5 let bude fungovat beze změny
Identifikace uživatele VP:
- plastové karty nejsou v tomto případě úplně vyhovující, protože uživatel ji nemusí nosit u sebe a jednou za půlroku, když ji u vás bude potřebovat, zjistí, že ji má doma v šuplíku
- vhodnější by mohlo být telefonní číslo a u právnické osoby IČO společnosti
- případně u karet byste chtěli u každého VP kiosku mít čtečku QR či čárového kódu
Další záležitosti k vzájemnému pochopení:
- vycházíme z přístupu k VP pouze přes webové prostředí (prohlížečem), tedy ne přes mobilní aplikaci
- notifikace předpokládáme výhradně e-mailem, nikoli SMS
Technologie pro tvoření našich věrnostních systémů
Programování: framework Nette, PHP + MySQL, JavaScript + AJAX, …