Důkladná příprava je vhodná nejen před realizací velkých webových projektů, ale i menším webovým prezentacím pomůže k budoucímu úspěchu. Pokud však chcete rovnou k vytváření webu, přeskočte na sekci: Webdesign – tvorba webových stránek. V tomto článku se zaměříme na úvodní fázi.
Přemýšlení nad realizací webových projektů a tvoření zadávací dokumentace se staly jedněmi z našich oblíbených činností. Je třeba podrobně prodiskutovat váš záměr/ideu, probrat, co od svých nových webstránek očekáváte, na koho cílíte atd. (Máme nachystaný seznam pěkných otázek :-) Poradíme, co si připravit, aby naše spolupráce byla efektivní a váš web byl úspěšný. Můžeme vám nabídnout zpracování zadávací studie (analýza, internet marketing, SEO, wireframe návrh, UX, design, testování, …) – pro vás zpočátku sice vyšší investice, která se však v průběhu vlastní tvorby vyplatí a má vliv na výsledný produkt.
Vždy je velice důležité, abyste se nad vaším webovým projektem nejdříve sami důkladně zamysleli (pomoci vám mohou níže uvedená témata i otázky nebo společná konzultační schůzka) a přichystali alespoň základní koncept (1–3 A4 stránky). Máme pro vás inspiraci v podobě ukázkových zadání (viz PDF níže), ale i infografiky (viz obrázek), které naznačují postup prací.
Témata a otázky k zamyšlení před vlastní tvorbou webového projektu…
Jaký je smysl nových webových stránek
- Proč chci dělat nový web?
- Čeho má dosáhnout, jaký je cíl?
- Pro koho je určen? (Pro oslovení dalších, nebo stávajících klientů?)
- Jak vypadá cílový návštěvník–persona(y)?
- Jak by měl působit? (Vizitka firmy, nabídka produktů/služeb, portál, …)
- Jaké informace chci zobrazovat, v jakém rozsahu? (Bude potřeba databáze?)
- Co můžete na rozdíl od konkurence nabídnout navíc?
- Mají se použít dynamické javascriptové pohybové prvky?
Co je nutné udělat před založením nového webu
- Vymyslet název webového projektu a domény (součást URL adresy; měl by obsahovat klíčové slovo, pod kterým budou lidé webstránky hledat, nebo snadno zapamatovatelný název, popř. zkratku).
- Zkontrolovat na www.nic.cz (pro české/CZ domény), zda tuto doménu už někdo nepoužívá, případně např. na FORPSI (pro zahraniční domény).
- Registrovat a zaplatit doménu (doménu vám zaregistrujeme).
- Domluvit si webhosting = umístění obsahu webu na server (hostingové služby nabízíme): Co potřebuji pro svůj hosting.
- Zamyslet se nad propagací a reklamou (také zajistíme): Online marketing, SEO.
Co nutně vyžaduje tvorba nových webových stránek a mohl/měl by dodat zadavatel
- Rozmyslet strukturu a systém menu (možné schéma: aktuality, o nás, produkty, reference, certifikáty, fotogalerie, ke stažení, kontakt).
- Připravit si budoucí obsah:
- Texty obecné i odborné, případně marketingové, kontakty (adresy, lidé, elektronické).
- Obrázky, fotografie, schémata, videa, 3D modely, interaktivní prezentace.
- Certifikáty, ocenění.
- Letáky, katalogy, PDF.
- Benefity služby/výrobku (bývají vhodné pro úvodní stránku).
- Claimy, výzvy a krátká textová hesla, poutavé nadpisy, …
- Nachystat si důležité informační sdělení pro homepage – hlavní služby, produkty, benefity, ukázky nejlepších prací, videa atd.
- Dle úvah z prvního bodu se případně zamyslet, zda použít animované prvky, popř. jiné moderní prezentační metody (3D zobrazení, zvuky, AJAX, …).
- Klíčová slova – vybrat předem významná slova, která mají přivést na web návštěvníky z vyhledávacích serverů.
Další důležité informace k zamyšlení nad novým webovým projektem
- Termín, dokdy má být hotový/spuštěný.
- Kolik peněz chcete do vývoje investovat, jaký je finanční limit.
Potom už začíná vlastní tvorba webových stránek:
Navrhneme profesionální webovou prezentaci podle vašich požadavků a vstupní studie. Vytvoříme buď nové grafické návrhy, nebo vám poskytneme nabídku už připravených grafických šablon. Zanalyzujeme funkční procesy, které vyžadujete, nebo doporučíme vlastní. Doplníme případně i animovanými či jinými prvky. Web zrealizujeme (sestavíme, naprogramujeme). Provedeme závěrečné testování. A nakonec ho umístíme na internet na náš server nebo na webhosting, který používáte.
Jaké jsou základní typy webových stránek
– Firemní prezentace – Soukromé webstránky – Informační portál – Redakční systém – Publikační systém | – Internetový obchod, e-shop, B2B – Objednávkový systém – Produktový projekt – Finanční systém – Internetová/intranetová aplikace | – Redesign www stránek – Skladové hospodářství – Evidence faktur – Jiná forma webových stránek… |
Zadání a zadávací dokumentace pro tvorbu nového webu
Kompletní zadávací podklady pro větší webprojekty můžeme zpracovat sami, ale i pro ně potřebujeme základní zadání od vás
Důkladně připravené a srozumitelné zadání bývá pro tvoření úspěšného webu to nejdůležitější. V zadávací dokumentaci je potřeba přesně popsat, jaký budou mít webové stránky obsah a funkčnost. Pečlivá příprava podkladů pro vznik webu může zabrat mnoho hodin práce, ale toho se neděste. Vytvoříme kompletní zadávací dokumentaci za vás. Ukázka, jak vypadá zadávací dokument od společnosti Agionet: Turistů ráj (zjednodušená verze).
Jak by mělo vypadat základní zadání tvorby webových stránek, které bychom chtěli získat od vás
U jednoduchého webu snadno zvládnete sestavit zadání sami. U složitějších a rozsáhlejších webových projektů byste měli do zadání zapsat pro vás nejdůležitéjší požadavky, myšlenku díla, naznačit funkčnost apod.
Tady je ukázka, jak by mělo zadání webu vypadat:
Rádi se pouštíme i do nestandardních a problematických webových projektů! Neváhejte nás kontaktovat s jakýmkoli webovým projektem.
Čtěte dále: