Poté, co ji objeví internetové/webové vyhledávače (search engines, v ČR nejčastěji Google a Seznam), zahájí prostřednictvím speciálních aplikací, tzv. robotů (crawlerů, např. Googlebot a Seznambot) proces procházení (crawlingu) a indexace (uložení do své databáze [database, datové základny]) webu včetně změněných už známých stránek.
Odtud je po zadání vyhledávacího dotazu (search query) začnou zobrazovat na stránkách s výsledky vyhledávání (Search Engine Results Pages, SERP). Ale většinou až někde „hluboko dole“ na desáté stránce, kam se návštěvníci neproklikají. Vyvstává několik otázek a následné řešení:
- je vše vytvořeno tak, aby se roboti vyhledávačů dostali snadno k důležitým informacím
- jsou tyto údaje na rozhodujících pozicích = poznají vyhledávací roboti, že jde o významná klíčová slova
- jedná se o originální texty
- jsou správně vyplněna všechna významná metadata
- máte korektně nastaveny webové adresy
- neexistují duplicity
- jsou webové stránky nové, nebo už mají určitou relevanci a autoritu
- … a mnoho dalších
Na tom, jakým způsobem vyhledávací roboti vidí/zpracují váš web, závisí, na jaké pozici ho umístí v neplacených (organických čili přirozených) výsledcích vyhledávání. Každý by jistě chtěl být velice vysoko (na prvních pozicích), ale pro to je potřeba „něco“ udělat. Oblast, která se touto problematikou zabývá, se nazývá SEO (Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledávače) a naše společnost se jí intenzivně věnuje i na těchto webstránkách v několika článcích (tag: SEO).
Moderní open source (otevřené) redakční systémy (Content Management Systems, CMS) už velmi často obsahují validní kód stránky, záhlaví se všemi informacemi, popisky stránek a další HTML elementy. To vše představuje solidní základ, který ale dnes získá se svým webem téměř každý. Vy ovšem můžete udělat mnohem více, abyste se dostali nad konkurenci.
V následujícím textu probereme jednotlivé parametry, které je užitečné nastavit, ale pro ty co spěchají, jsme vytvořili shrnutí níže v bloku: Minimum, co je třeba udělat pro zviditelnění webu. A protože nutných proměnných i procesů je mnoho, a ne každý bývá v této oblasti dostatečně zběhlý, nabízíme konzultace i naše služby – kontaktujte nás.
Nastavení on-page SEO faktorů
On-page (či on-site) SEO faktory patří mezi činitele, které jsou na rozdíl od off-page faktorů přímo spojené s obsahem, kódem i umístěním dané stránky v rámci celého webu a můžete je snáze ovlivnit sami. Rozhodují o hodnocení stránky vyhledávači. Hlavními tématy on-page optimalizace jsou zejména:
- hodnota textů (rozložení příslušných klíčových slov, četnost tzv. stop slov [např. předložek, spojek, zájmen])
- sémantika (správné používání HTML elementů z hlediska jejich významu), validita (gramaticky, pravopisně i stylisticky korektní) a přístupnost (bezbariérovost pro návštěvníky) stránky
- struktura (dobře vytvořená navigace), validita (správný zápis HTML elementů) a přístupnost (snadné čtení pro vyhledávací roboty) kódu
Technické SEO
Technické SEO patří do okruhu on-page faktorů a je spojeno s technickými základy webu. Cílem je zlepšení umístění webových stránek ve vyhledávačích a zvýšení organické návštěvnosti webu. Hlavními tématy technické optimalizace jsou především:
- struktura a prohledatelnost webu (uspořádání obsahu stránek, korektní podoba URL, vytvoření souboru sitemap.xml)
- přístupnost webu (soubor robots.txt a metatag robots)
- výkon webu (rychlé načítání a responzivita [zobrazení pro mobilní zařízení] stránek, vhodný způsob vykreslování (renderingu) JavaScriptu, optimalizace obrázků, používání zabezpečeného připojení HTTPS)
- duplicitní obsah
- ale také například monitorování a analýza webu
Keyword analysis/research (analýza klíčových slov / keywords, AKW)
Klíčová slova / slovní spojení (keywords, KW) jsou vlastně očištěné a interpolované vyhledávací dotazy/termíny/výrazy/řetězce (search queries/terms/strings) – tedy původní sousloví/fráze zadávané uživateli do internetových vyhledávačů.
Zpracování analýzy klíčových slov / keywords (AKW, keyword analysis/research) zahrnuje seznam všech frází relevantních k danému oboru a dostatečně vyhledávaných.
Optimalizace na vybrané klíčové fráze (jejich začlenění na rozhodující pozice) pomáhá vyhledávačům ke správnému identifikování i zaindexování vašeho webu a následně získání co nejlepšího umístění v organických výsledcích vyhledávání a co největší, ale zároveň dobře cílené návštěvnosti.
Analýza konkurence
Aktuální pozice vašeho webu při zadání určitého klíčového slova a porovnání s tím, jaká je pozice konkurence ve vyhledávání, umožňuje vylepšení optimalizace na konkrétní klíčová slova.
SEO copywriting (psaní textů)
Termín SEO copywriting označuje vytváření online obsahu s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače. Cílem je maximální organická návštěvnost z internetového vyhledávání. Obsah přátelský k vyhledávacím robotům (SEO friendly content) a uživatelsky přívětivý (UX friendly content) by měl být:
- poutavý, obohacující, důvěryhodný, důkladný a přehledný (vhodné písmo/font [včetně velikosti], řádkování [okolo 1,6] i barevnost/kontrast, responzivita)
- s vybranými klíčovými slovy umístěnými do článků, metatagů, URL a dalších HTML elementů významných pro SEO
Článek by měl:
- používat relevantní klíčová slova (bez přeplňování) – v titulku a popisku stránky, nadpisu i podnadpisech, textu odstavců, alt textech a titulcích obrázků, anchor textech (viditelných částech textu hypertextového odkazu), citacích
- být delší (ale rozsah závisí především na záměru, produktu i čtenářích a není faktorem kvality ani hodnocení z pohledu vyhledávačů), pokrývající celé vybrané téma a náležitě strukturovaný (mnoho podnadpisů, krátké odstavce [40–70 slov], výčty s položkami označenými odrážkami/číslicemi/písmeny, tučně zvýrazněné důležité úseky, obrázky i další grafické prvky [ve vhodném formátu a velikosti])
- mít zajímavý titulek stránky, stejně tak přitažlivý a zároveň dostatečně viditelný i výrazný hlavní nadpis (sdělení tématu stránky korespondující s titulkem stránky) a také promyšlený popisek stránky (doplňující titulek stránky)
- obsahovat nadpisy (headings) s vizuální i sémantickou hierarchií, přičemž nejvýše stojí jeden hlavní nadpis úrovně H1 a pod ním nadpisy nižších úrovní H2 i H3 (H4–H6 minimálně)
- mít text, který je přirozený (využívající synonyma, zkratky, skloňování i časování) a současně srozumitelný, působivý a zejména užitečný
- zahrnovat interní i externí odkazy a anchor texty
- obsahovat několikanásobnou výzvu k akci (call to action, call2action, c2a, CTA – např. Kontaktujte nás)
Nepovinně může používat:
- perex (krátký [obvykle 2–5 vět] motivační úvod článku) s informacemi, které se už nevešly do titulku
- hlavní výhody příspěvku (pod perexem v prvním odstavci) coby shrnutí přínosu pro čtenáře
- kotvy (linky) na určité místo článku s informacemi hledanými v danou chvíli čtenáři
- štítky (tags) k tematickému třídění (blogových) příspěvků
Title tags (titulky stránek)
a meta descriptions (popisky stránek)
Pro každou stránku zvlášť je nezbytné vyplnit metadata ve formě metatags (metatagů) čili metaznaček: title tag (titulek stránky), podle kterého vyhledávače určují umístění stránky ve výsledcích vyhledávání, a meta description (popisek stránky). Společně vylepšují celkovou přítomnost webu ve vyhledávání, budují povědomí o značce (brand awareness) a významně ovlivňují míru prokliku (Click-Through Rate, CTR) odkazů, tedy zvyšují návštěvnost webu.
Titulky stránek se zobrazují jako název stránky s odkazem pod URL v úryvku (snippetu) na stránce s výsledky vyhledávání, krátký text na záložce v internetovém/webovém prohlížeči (browseru) či v popisku okna prohlížeče na hlavním panelu operačního systému. Měly by být:
- unikátní, stručné (max. 60 znaků) a přesné, jasné i poutavé sdělení tématu stránky
- s klíčovými slovy na začátku a brandem na konci
Popisky stránek se zobrazují coby krátký text pod názvem stránky ve snippetu SERPu. Měly by být:
- jedinečné, výstižné a relevantní, srozumitelné i motivační shrnutí obsahu stránky
- s klíčovými slovy a důležitými informacemi
Propracovanější open source systémy pro správu obsahu (např. CMS Joomla!) už implementují možnost zadání popisku stránky i s nápovědí jeho žádoucí délky (do 150–160 znaků, pro mobilní vyhledávání do 120 znaků).
Image alternative texts (alternativní texty obrázků)
a image title texts (texty titulků obrázků)
Ke každému obrázku/fotografii (s výjimkou těch na pozadí či dekorativních: např. barevné lišty, oddělovače) jednotlivě je třeba doplnit alternativní text a text titulku (včetně výstižného názvu souboru).
Alternativní (někdy zástupné) texty/popisky obrázků (image alternative texts) neboli alt texty/popisky (alt texts) (zkráceně alt, odborně alt tagy [alt tags] či alt atributy [alt attributes]) by měly být:
- unikátní, přesný a pravdivý, výstižný i stručný (do 125 znaků) popis obrázku (jeho záměru a významu, spíše než podoby)
- relevantní k obrázku i textovému obsahu
- se smysluplným uspořádáním klíčových slov (bez jejich nadužívání)
- bez uvozujících slov (na obrázku se nachází, fotografie znázorňuje apod.)
Jejich vyplnění není povinné, každopádně se doporučuje, protože – ovlivňují hodnocení v obrázkovém vyhledávání (image search: např. Google Images, Obrázky Google) a šanci dostat se do obrázkového rozšíření (images box, box s obrázky) výsledků fulltextového vyhledávání (prohledávání celého obsahu). Zároveň zlepšují přístupnost pro zrakově postižené uživatele i kontext obsahu pro vyhledávače. U obrázkového odkazu slouží jako anchor text pro vyhledávače. Také se objeví v případě nenačtení příslušného grafického prvku (např. z důvodů využití textového prohlížeče, vypnuté funkce zobrazování, technického problému).
Texty titulků obrázků (image title texts) neboli titulky obrázků (image titles) (odborně tagy titulků [title tags] či atributy titulků [title attributes]) by měly být:
- stručné a výstižné
- s klíčovými slovy i důležitými informacemi
Jejich vyplnění je také volitelné, nicméně představují další podstatné „popisné prvky“ obrázků. Objeví se ve formě tooltipu (nápovědná bublina, rámeček s krátkým textem) většinou po umístění kurzoru myši na určitý grafický prvek stránky.
URL (jednotná adresa zdroje)
Jednotná adresa zdroje, někdy webová adresa (Uniform Resource Locator, URL) slouží k přesné identifikaci dokumentů na internetu (např. webové stránky, sdíleného úložiště souborů, e-mailové schránky).
Jednotná adresa zdroje vhodná pro vyhledávače (Search Engine Friendly Uniform Resource Locator, SEF URL) je označení pro (webové) adresy přátelské k vyhledávačům (SEO friendly URL) i uživatelům (user friendly URL) – někdy také uváděné jako hezké, krátké nebo přívětivé URL. SEO a user friendly URL by:
- měly být krátké (méně než 1 000 znaků), co nejjednodušší, logicky uspořádané i maximálně srozumitelné a především trvalé (beze změny) s pevně danou strukturou
- měly běžet na HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure, zabezpečený protokol pro [nejen] hypertextový přenos)
- měly být s relevantními klíčovými slovy (max. 4) oddělenými spojovníky (-) bez stop slov, malými písmeny bez diakritiky, pouze alfanumerickými znaky
- neměly obsahovat struktury adresářů, koncovky souborů či (speciální) parametry (např. kampaňové/měřicí UTM [Urchin Tracking Module, sledovací modul Urchin] a fbclid [Facebook Click Identifier, identifikátor prokliků z Facebooku])
sitemap.xml (speciální mapa webu)
a robots.txt (standard/protokol pro vyloučení robotů)
Rozeznáváme dva typy mapy webu. Jako klasická mapa webu (sitemap) se označuje přehled (odkazů) všech důležitých stránek uspořádaných dle hierarchie. Její význam spočívá ve zvyšování použitelnosti webu zejména pro návštěvníky (shrnutí obsahu i celkové struktury). Měla by být:
- graficky jednoduchá (nejlépe textová) a přehledná, přičemž stejnou zákonitostí by se měly řídit i hlavní (základní) a drobečkové (breadcrumb) navigace webu
Naproti tomu speciální mapa webu (soubor sitemap.xml) představující seznam (odkazů) všech indexovatelných stránek usnadňuje procházení webu především pro roboty vyhledávačů (zdroj informací o obsahu a jeho adresách).
Soubor robots.txt (Robots Exclusion Standard [RES], Robots Exclusion Protocol [REP]) umožňuje nastavit pravidla procházení (obsahu) webu pro crawlery. Neslouží ale k zákazu indexace určitých stránek, pouze u nich nepovolí crawling. Platí pro něj, že:
- se musí nacházet v kořenovém/nejvyšším adresáři (rootu) domény
- by měl být celý malými písmeny – včetně přípony i cesty tzv. direktivy (tedy instrukce pro chování robotů vyhledávačů) napsané na samostatném řádku
- je doporučeno vložení odkazu na soubor sitemap.xml, a to ve formě absolutní URL (kompletní adresy stránky včetně protokolu i domény na začátku)
Zákaz indexace (i pouze části) stránky/souboru nebo jejich vyřazení z indexu lze pomocí speciálního metatagu robots v hlavičce HTML stránky. Zároveň ovlivňuje chování crawlerů k odkazům (zda jimi [ne]projde na další odkazované stránky) a zobrazení ve výsledcích vyhledávání. Je jedním z mnoha metatagů, které se používají k rozšíření informací o obsahu stránky.
Sofistikovanější open source CMS už umějí (automaticky, případně prostřednictvím speciálního pluginu) generovat oba typy sitemapy a umožňují nastavení souboru robots.txt v administraci.
Caching (cachování, kešování, ukládání do mezipaměti)
Mezipaměť (keš, cache) coby hardwarová nebo softwarová součást počítačového systému uchovává statický obsah, čímž poskytuje opakovaný přístup k těmto souborům bez nutnosti znovustahování.
Kešování (cachování, caching) spočívá v ukládání z internetu už stažených zdrojů do mezipaměti. Cílem této metody je snížení množství přenášených dat, resp. zatížení serverů a zvýšení rychlosti (načítání) webu.
Zrychlení stránek má vliv na jejich použitelnost pro návštěvníky, procházení pro roboty vyhledávačů i uskutečnění konverzí a částečně rozhoduje o umístění ve vyhledávání.
Současné open source CMS (např. Joomla! od verze 4) už přinášejí možnost efektivnější práce s mezipamětí a tím i vyšší rychlost (načítání) webových stránek.
Kanonická duplicita (duplicitní obsah)
Jako duplicitní obsah (kanonická duplicita) se označují (i téměř) stejné informace, které se nacházejí na různých URL v rámci i více domén (platí i pro případy adres „bez www“ vs. „s www“ či „http“ vs. „https“). Protože zhoršuje umístění webu ve výsledcích vyhledávání, resp. rozmělňuje účinek zpětných odkazů, je žádoucí ho řešit:
- trvalým přesměrováním (permanent redirection) všech ostatních duplicit na jedinou základní/preferovanou (kanonickou) URL pomocí stavového kódu 301 zabezpečení HTTP
- pokud je potřeba stránku s (téměř) identickým obsahem na webu zachovat – kanonizací (canonicalization) URL (výběrem kanonické URL pro skupinu duplicitních stránek) nejčastěji prostřednictvím speciálního HTML elementu, tzv. canonical tagu umístěného v hlavičce stránky ve formě absolutní URL
Správně nastavené přesměrováním 301 má značný význam pro snazší nalezení přesunutého obsahu návštěvníky i roboty vyhledávačů a vhodně použitá kanonizace URL označuje crawlerům originální stránku i její duplicity a slouží ke zjednodušení struktury adres.
Monitorování a analýza webu
Analytický nástroj Google Analytics (GA) umožňuje získávat statistické údaje o uživatelích webu, jako sledování návštěvnosti, chování uživatelů a další.
Technický nástroj Google Search Console (dříve Google Webmaster Tools) pomáhá měřit návštěvnost a výkon webu, identifikovat i zlepšit problematické oblasti. Nabízí například statistická data o míře prokliku čili úspěšnosti jednotlivých klíčových slov a pozici i celkové přítomnosti webu v organickém vyhledávání, statistiky procházení a proindexování webu vyhledávacím robotem.
Oba tyto nástroje lze navzájem propojit pro získání komplexních informací.
Minimum, co je třeba udělat pro zviditelnění webu
Keyword analysis (analýza klíčových slov)
Zpracování analýzy klíčových slov (včetně analýzy konkurence) zahrnuje seznam všech frází relevantních k danému oboru a dostatečně vyhledávaných. Začlenění vybraných klíčových frází na rozhodující pozice pomáhá vyhledávačům ke správnému identifikování i uložení vašeho webu do databáze a následně získání co nejlepšího umístění v organických výsledcích vyhledávání a co největší, ale zároveň dobře cílené návštěvnosti.
SEO copywriting (psaní textů)
Termín SEO copywriting označuje vytváření online obsahu s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače. Obsah přátelský k vyhledávacím robotům a uživatelsky přívětivý by měl být poutavý, důvěryhodný a přehledný a obsahovat vybraná klíčová slova umístěná do článků, metatagů, URL a dalších HTML elementů významných pro SEO. Rozsah článků závisí především na záměru, produktu i čtenářích, měly by být náležitě strukturované a mít přirozený a zejména přínosný text.
Metatags (metaznačky)
Pro každou stránku zvlášť je nezbytné vyplnit metadata ve formě metatagů čili metaznaček: title tag (titulek stránky) a meta description (popisek stránky). Titulky stránek by měly být sdělením tématu stránky a popisky stránek shrnutím obsahu stránky.
Ke každému obrázku jednotlivě je třeba doplnit image alternative text (alternativní text obrázku) a image title text (text titulku obrázku). Alternativní texty by měly být popisem obrázku a texty titulků obrázků rozšířením informací. Jejich vyplnění není povinné, každopádně se doporučuje.
URL (jednotná adresa zdroje)
Jednotná adresa zdroje vhodná pro vyhledávače (Search Engine Friendly Uniform Resource Locator, SEF URL) je označení pro webové adresy s formátem přátelským k vyhledávačům i uživatelům. URL uváděné někdy také jako hezké, krátké nebo přívětivé by měly být především trvalé.
sitemap.xml (speciální mapa webu) a robots.txt (protokol pro vyloučení robotů)
Rozeznáváme dva typy mapy webu. Jako klasická mapa webu (sitemap) se označuje přehled všech důležitých stránek uspořádaných dle hierarchie zejména pro návštěvníky. Naproti tomu speciální mapa webu (soubor sitemap.xml) představuje seznam všech stránek uložitelných do databáze především pro roboty vyhledávačů.
Soubor robots.txt umožňuje nastavit pravidla procházení webu pro vyhledávací roboty a musí se nacházet v nejvyšším adresáři domény. Zákaz uložení stránky do databáze nebo její vyřazení z databáze lze pomocí speciálního metatagu robots. Je jedním z mnoha metatagů, které se používají k rozšíření informací o obsahu stránky.
Caching (ukládání do mezipaměti)
Mezipaměť coby hardwarová nebo softwarová součást počítačového systému uchovává statický obsah, čímž poskytuje opakovaný přístup k těmto souborům bez nutnosti znovustahování. Kešování spočívá v ukládání z internetu už stažených zdrojů do mezipaměti. Cílem této metody je snížení množství přenášených dat, resp. zatížení serverů a zvýšení rychlosti webu.
Kanonická duplicita (duplicitní obsah)
Jako duplicitní obsah se označují stejné informace, které se nacházejí na různých URL v rámci i více domén. Jeho negativní konsekvence pro návštěvníky i roboty vyhledávačů lze řešit trvalým přesměrováním 301 na jedinou URL, případně výběrem kanonické URL pro skupinu duplicitních stránek prostřednictvím canonical tagu.
Další doporučené kroky pro zlepšení viditelnosti webu – základy off-page SEO
Off-page (či off-site) SEO faktory patří mezi činitele, které se nacházejí mimo hodnocenou stránku a mají výrazný vliv na její úspěšnost ve vyhledávačích. Jsou hůře ovlivnitelné, a proto mají zpravidla větší váhu než on-page faktory. Cílem off-page optimalizace je především získání co největšího množství co nejkvalitnějších:
- příchozích odkazů (inbound/incoming links) vedoucích z jiných webů na ten váš
- odchozích odkazů (outbound links) směřujících z vašeho webu na jiný
- interních/vnitřních odkazů (internal links) mířících z jedné stránky na jinou v rámci jednoho webu
Souhrn všech zpětných odkazů (backlinks) se označuje jako odkazový profil webu, jehož struktura má pro vyhledávače také značný význam.
External linkbuilding (externí budování odkazů)
Externí budování odkazů (external linkbuilding) je strategie získávání odkazů z vnějších zdrojů. Představuje jeden z nejdůležitějších faktorů při řazení výsledků vyhledávání včetně rychlejší indexace vyhledávačem a přispívá ke zvyšování návštěvnosti webu. Příchozí odkazy by měly být:
- relevantní (ale nejen ze stránek tematicky a obsahově blízkých)
- kvalitní (z důvěryhodných zdrojů, ovšem ne pouze z autoritativních domén s velkou návštěvností a se zajímavým obsahem)
- dobře viditelné (z větší části umístěné nejlépe v hlavním obsahovém bloku)
Zároveň by měly:
- zahrnovat klíčové fráze (na které je cílena optimalizace samotné stránky a korespondující s jejím obsahem) v adresách odkazů (URL) i textech odkazů (anchor textech) a název brandu, produktů či URL webu
- ležet v obsahové části stránky (uvnitř souvislého textu v blízkosti souvisejícího obsahu)
- vzniknout přirozeně (ideálně přímo z odkazující stránky jako reakce na váš hodnotný obsah, případně prostřednictvím vyhledávače bez jeho manipulace)
Odchozí odkazy by měly:
- vyskytovat se přirozeně
- propojit vaše webstránky s hodnotnými weby
Internal linkbuilding (interní/vnitřní prolinkování)
Interní/vnitřní prolinkování (internal linkbuilding) představuje způsob vzájemného propojení jednotlivých stránek téhož webu vnitřními odkazy. Ty ovlivňují výsledky vyhledávání podobně jako příchozí a odchozí odkazy, ale jejich struktura je snáze uzpůsobitelná – konkrétně určují, jak vyhledávače vnímají strukturu webu i informační hierarchii stránek.
Zároveň slouží návštěvníkům především k orientaci na webu – formou různých druhů navigačních lišt či prvků (např. navigační menu, kategorie), a coby kontextové odkazy umístěné do obsahu (např. článků, kategorií produktů) je vedou na související nebo doplňující informace. Struktura interních odkazů by měla:
- být promyšlená, přehledná i konzistentní (bez nefunkčních odkazů a slepých uliček, ze kterých se dá vycouvat jen pomocí tlačítka zpět)
- posílit autoritu stránek s potenciálem k umístění ve výsledcích vyhledávání nebo vlivem na byznys
Propojení se sociálními médii
Sociální média (social media, např. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest) jsou jedním z mnoha marketingových kanálů (marketing channels) využitelných k propagaci na internetu. Vkládání unikátních, srozumitelných a kvalitních příspěvků prolinkovaných se stránkami na sociální profily může přilákat více návštěvníků, přičemž důležité je také sdílení obsahu prostřednictvím odkazů na sociální platformy v zápatí webu.
Registrace do (významných) katalogů
Registrovat se do katalogů zpětných odkazů má (nejen) z hlediska SEO význam pouze v případě seznamu firem a institucí Seznam Firmy.cz, služby Firemní profil Google (dříve Google Moje firma, Google My Business) – které zároveň umožňují prezentaci v jejich vyhledávání i mapových aplikacích – a několika oborových katalogů. Aktivita a příspěvky na těchto firemních profilech mohou znatelně pomoci vylepšit off-page SEO.
Rozesílání e-newsletterů (elektronických zpravodajů)
Elektronické zpravodaje (e-newsletters) coby e-maily (ne)pravidelně zasílané přihlášeným odběratelům patří k nenákladným a při správném zacílení (na vybranou skupinu z databáze kontaktů) i poskytnutí hodnotného obsahu také efektivním marketingovým (e-mail marketing) nástrojům.
PPC (Pay Per Click, platba za kliknutí) reklama/kampaně
Platba za kliknutí (Pay Per Click, PPC) označuje model internetové reklamy (např. systém Google Ads [dříve Google AdWords] a Seznam Sklik), kdy inzerent platí až za kliknutí na reklamní odkaz (ne za umístění či zobrazení).
Ať už ji vnímáme jako jeden z podoborů (druhým je SEO) marketingu ve vyhledávačích (Search Engine Marketing, SEM), nebo samostatně – tyto techniky spolu souvisejí, navzájem se doplňují a mají stejný cíl (zvyšování návštěvnosti), ale liší se formou (neplacené vs. placené). Mezi hlavní výhody PPC inzerce patří:
- přesné cílení na potenciální zákazníky (dle různých kritérií)
- rychlé spuštění (okamžité zviditelnění)
- měřitelné výsledky (statistiky, návratnost investic)
- vysoká účinnost (na více platformách najednou, zvýšení povědomí o značce)
- flexibilita (časové, finanční přizpůsobení)
PPC kampaň potřebuje mít podporu v kvalitně obsahově a informačně připravené landing page (přistávací/vstupní stránce) webu, kam se návštěvník dostává po kliknutí na reklamní inzerát a jejímž úkolem je zejména konverze (conversion, z návštěvníka se stane zákazník).
Další SEO faktory
SEO faktorů je samozřejmě daleko větší množství (více než 200) a ještě se jejich důležitost průběžně mění (např. Google pravidelně aktualizuje své vyhledávací algoritmy). Proto není možné v jednom článku obsáhnout vše. Pokud ale budete chtít pomoci s nalezením důvodů, proč nejsou právě vaše webové stránky tak úspěšné, jak jste si představovali, rádi pro vás provedeme rychlou analýzu současného stavu a navrhneme řešení, které pomůže zlepšit účinnost webu i zrychlit návratnost vámi vložených investic do jeho tvorby. Článků na téma SEO a zvýšení pozice ve vyhledávání je na našich webstránkách více – dostupné jsou přes tag: SEO.
Podrobnosti a časovou náročnost jsme popsali v PDF dokumentu: Nabídka SEO služeb společnosti Agionet.