Protože společnost Agionet se věnuje profesionální tvorbě webů už od roku 1999, jsou i naše webové stránky plné informací o této činnosti. Tento článek je takové malé zasvěcení a vysvětlení termínů. Pokud však chcete vědět, co aktuálně nabízíme, doporučujeme přeskočit na: Webdesign nebo Vývoj webových aplikací, případně do referencí.
Při tvorbě webstránek se pravděpodobně setkáte s těmito pojmy:
Internet
Internet představuje globální systém volně propojených počítačových sítí, sloužící k výměně i ke sdílení dat a komunikaci v jejich nejrůznějších formách. K přístupu na internet je zapotřebí pokrytí signálem (např. jako pokrytí sítě u mobilních operátorů) a vhodné zařízení (PC, notebook, mobilní telefon apod.) s internetovým prohlížečem.
Internetový/webový prohlížeč
Internetový/webový prohlížeč (též browser) označuje program, jehož úkolem je převádět data šifrovaná ve dvojkové soustavě do srozumitelné podoby pro uživatele. Místo nepřehledné soustavy jedniček a nul díky browseru vidíte uspořádané a čitelné texty, obrázky, grafiku, videa aj. Mezi nejznámější i nejpoužívanější internetové prohlížeče v České republice patří Google Chrome, Safari, Microsoft Edge (dříve Internet Explorer), Mozilla Firefox a Opera.
Organické vyhledávání, organická návštěvnost
Organické/přirozené výsledky vyhledávání (anglicky organic search results) jsou neplacené výsledky vyhledávacích dotazů (anglicky search queries) v internetových/webových vyhledávačích. Zobrazují se na stránkách s výsledky vyhledávání a jejich výpočet probíhá čistě algoritmicky.
Organická/přirozená návštěvnost neboli návštěvnost z organického vyhledávání (anglicky organic search traffic) tedy přivádí na web uživatele, kteří klikli ve výsledcích vyhledávání na neplacené odkazy, bez vlivu plateb inzerentů.
IT
IT (zkratka termínu Informační Technologie, anglicky Information Technology) představuje odvětví techniky, které se zaměřuje na prostředky a metody pro práci s daty a informacemi. Jedná se o technické i programové vybavení počítačů, počítačové sítě, pracovní postupy apod. Tento obor čím dál více proniká do každodenního života, ať chceme či ne. Moderní civilizace a IT zkrátka patří neodmyslitelně k sobě.
WWW
WWW (zkratka anglického pojmu World Wide Web, doslovně světově rozsáhlá pavučina či celosvětová síť) označuje službu poskytovanou v rámci internetu. Jde o systém navzájem propojených dokumentů/webstránek, které jsou uloženy na webových serverech a návštěvníkům přístupny prostřednictvím browserů. Jednoduše řečeno – právě si prohlížíte a čtete web, ne internet. Internet je nositel webu.
Homepage
Homepage, main page nebo start page je domovská, hlavní, úvodní či výchozí stránka určitého webu a zobrazí se po zadání celého doménového jména do adresního řádku internetového prohlížeče. Informuje o struktuře i obsahu dané webové prezentace a vedou z ní odkazy na kategorie i podstránky webu.
Struktura webu
Struktura webu znamená celkové rozmístění jeho jednotlivých částí včetně vzájemného propojení stránek. Patří mezi významné on-page SEO faktory, proto je potřeba ji důkladně rozvážit tak, aby dávala smysl internetovým vyhledávačům i uživatelům. Měla by být především jednoduchá a přehledná, přičemž svou roli zde hraje také analýza klíčových slov.
Drobečková navigace
Drobečková navigace (anglicky breadcrumbs, breadcrumb navigation nebo breadcrumb trail) coby navigační prvek návštěvníkům usnadňuje orientaci na webu a ukazuje jim jejich aktuální polohu ve struktuře webových stránek, vyhledávače ji používají ke kategorizování a kontextualizaci obsahu. Jedná se o hierarchicky uspořádáný lineární seznam interních odkazů na nadřazené kategorie daného webu. Většinou se nalézá v horní části stránky poblíž hlavního nadpisu a jednotlivé odkazy bývají odděleny znakem (často šipkou či lomítkem).
Wireframe
Wireframe (zkratka WF) znamená drátěný model nebo skicu webu, definující obsahovou podobu a funkcionalitu jednotlivých stránek. Jde o první vizuální a zpravidla černobílé schéma struktury webu, které ukazuje rozložení, propojení i smysl funkčních prvků. V podstatě je to takový základní plán napovídající, jak by mohly webové stránky vypadat a fungovat.
JPEG
JPEG (zkratka anglického jména tvůrce Joint Photographic Experts Group) označuje běžný rastrový grafický formát souboru, který používá stejnojmennou ztrátovou kompresi, vhodný především pro statické obrázky (nejen) na web. Má nejčastěji příponu .jpg, menší velikost než podobné grafické formáty a zobrazuje se bez problémů ve všech standardních internetových prohlížečích. Prakticky každý fotografický přístroj umí pořízené snímky ukládat do tohoto formátu.
Statické webové stránky
Statické webové stránky představují web, u něhož se předpokládá, že jeho obsah se nebude často měnit. Úpravy i změny se totiž musejí provádět přímo ve zdrojovém kódu a vyžadují určité vlastní znalosti nebo zásah autora. Pro rozsáhlejší i složitější webstránky a ty, které je potřeba častěji aktualizovat, bývá lepší zvolit redakční systém.
Webhosting
Webhosting či webový prostor označuje službu poskytující pronájem místa na serverech pro provoz www stránek v rámci internetu. Spolu se zaregistrovanou doménou umožňuje, aby byl web přístupný návštěvníkům. Existují i tzv. freehostingy, které nabízejí omezené služby zdarma. Jejich používáním ale obvykle zákazníci přicházejí o doprovodný servis i uživatelskou ochranu, zaručující mimo jiné stále dostupný server bez chyb a navíc zabezpečený proti vniknutí neoprávněných osob.
Server
Server je hlavní počítač i úložiště dat. Řídí provoz sítě internetového poskytovatele, nabízí webové stránky a může poskytovat i další služby. V případě webů se jedná především o hostingové servery.
Internetová doména
Internetová doména či doménové jméno představuje jednoznačné jméno počítače nebo počítačové sítě připojené do internetu. Slouží k jednoznačné identifikaci a zapamatování, kde jsou webové stránky uložené. Příkladem doménového jména je agionet.cz.
Indexace webu
Indexace webu označuje proces, kdy internetové/webové vyhledávače (anglicky search engines, v ČR nejčastěji Google a Seznam) zahájí prostřednictvím speciálních aplikací, tzv. robotů (anglicky crawlers, např. Googlebot a Seznambot) procházení (anglicky crawling) a uložení webu do své databáze neboli datové základny (anglicky database), včetně změněných už známých stránek. Odtud je po zadání vyhledávacího dotazu začnou zobrazovat na stránkách s výsledky vyhledávání.
IP adresa
IP adresa (anglicky Internet Protocol address) je adresa internetového protokolu – číslo, jež jednoznačně identifikuje síťové rozhraní v počítačové síti, která používá IP protokol. Pomocí něho spolu komunikují všechna zařízení na internetu. Jedna firma nebo například škola může mít jednu IP adresu.
URL
URL (zkratka anglického pojmu Uniform Resource Locator) je jednotná adresa zdroje, která přesně označuje umístění na internetu. Definuje doménovou adresu serveru, umístění zdroje na serveru a protokol, jenž umožňuje ke zdroji přistupovat. Zadává se v internetových vyhledávačích do adresního řádku. Může vypadat takto: https://www.agionet.cz/radce/co-je-seo. Skládá se z protokolu (https://), domény třetí úrovně (www), jména domény druhé úrovně (agionet) a domény nejvyššího řádu (cz). Za lomítkem vidíme přesnou cestu ke stránce v rámci struktury webu (/radce/co-je-seo).
Protokol/certifikát SSL a zabezpečení HTTPS
SSL (zkratka anglického výrazu Secure Sockets Layer, doslovně vrstva bezpečných zásuvek) představuje internetový protokol pro bezpečnou komunikaci zejména mezi webovými servery a klienty. SSL certifikáty se používají pro zvýšení bezpečnosti i důvěryhodnosti webu a ochranu dat návštěvníků i vlastních. Adresy webstránek zabezpečených prostřednictvím SSL začínají https://.
HTTPS (zkratka anglického termínu HyperText Transfer Protocol Secure) označuje zabezpečený protokol pro (nejen) hypertextový přenos především mezi internetovými prohlížeči a webservery šifrovaný algoritmem SSL. Bývá nezbytný u webových stránek, kde je nutné zadávání citlivých údajů, ale v dnešní době už představuje standard pro každý web. Navíc patří k signálům, které ovlivňují umístění webstránek ve výsledcích vyhledávání.
Více se dozvíte ve videu: Zabezpečení webu – Agionet VideoNews.
SEO
SEO (zkratka anglického výrazu Search Engine Optimization) znamená optimalizaci pro vyhledávače, jejímž úkolem je pomocí různých nástrojů i taktik, jako jsou klíčová slova, PageRank, linkbuilding apod., dostat danou stránku na přední pozice ve výsledcích vyhledávání v internetových vyhledávačích, zejména Seznamu a Googlu, neboť patří mezi nejpoužívanější v Česku. Podrobněji najdete SEO popsáno v článku: SEO – optimalizace webu.
SEM
SEM (Search Engine Marketing) má stejně jako SEO svoji spojitost s internetovými vyhledávači. SEM je nadřazeno SEO, tzn. že SEO je součástí SEM, nikoli naopak. Mimo SEO sem patří také PPC kampaně, placené odkazy a kontextová reklama.
PPC reklama/kampaň
PPC (zkratka anglického termínu Pay Per Click) označuje platbu za kliknutí a jednu z nejefektivnějších forem reklamy na internetu. Zadavatel reklamy při využití nástroje PPC platí pouze za přesměrování na své webové stránky, tedy za vyvolání akce, ne za pouhé zhlédnutí. Největšími poskytovateli PPC kampaní v ČR je Seznam se službou Sklik a Google Ads (dříve Google AdWords).
On-page SEO
On-page SEO je podstatná součást optimalizace pro vyhledávače. Řeší zejména texty, titulky a popisky stránek, nadpisy, zvýraznění částí textů, popisky a titulky obrázků, URL stránek. Ovlivňuje pozice ve vyhledávání.
Off-page SEO
Off-page SEO je propagace webu zvenčí. Zabývá se zpětnými odkazy, signály ze sociálních médií a personalizací výsledků vyhledávání (lokalita). Linkbuilding představuje pro off-page SEO jednou z hlavních strategií.
Konverze, konverzní poměr
Konverze je okamžik, kdy návštěvník webu provede požadovanou akci, která má pro něj obchodní užitek. Většinou se jedná o odeslanou objednávku, může to být také návštěva konkrétní stránky, vyplnění formuláře.
Konverzní poměr (conversion rate) znamená míru konverze. Počet konverzí se vydělí počtem návštěv. Výsledky měřené v internetovém marketingu ukazují, jaké procento uživatelů provedlo na webu požadovanou akci.
Title tag
Title tag je titulek stránky obsažený ve zdrojovém kódu v hlavičce stránky. Titulky stránek by měly obsahovat klíčová slova, protože jsou důležitým on-page faktorem v oblasti SEO. Informují vyhledávací roboty i uživatele o tématu stránky.
Meta description
Meta description je popisek stránky a součást SEO. Jde o krátké a výstižné úryvky s klíčovými slovy. Mají velký vliv při hodnocení internetových vyhledávačů. Tyto krátké texty se potom ukazují pod odkazem ve výsledcích vyhledávání. Měly by se líbit crawlerům, aby ho zobrazili. Zároveň by měly návštěvníky nalákat a přesvědčit ke kliknutí.
Duplicitní obsah
Duplicitní obsah máme na webu v případě, že se na různých URL vyskytují stejné informace (texty, obrázky). Nekopírujte tedy obsah v rámci svých stránek ani z jiných webů. Duplicita by vám výrazně snížila hodnocení!
SERP
SERP (zkratka anglického pojmu Search Engine Results Page) je stránka s výsledky vyhledávání. Jedná se o stránku v internetovém vyhledávači, která zobrazuje výsledky jako odpověď na dotaz zadaný návštěvníkem. SERP se používá při SEO k analýze výsledků vyhledávání.
SEO copywriting
SEO copywriting si klade za cíl vytváření poutavého online obsahu s klíčovými slovy. Obecně do oblasti copywritingu patří reklamní texty psané profesionálními copywritery a veškeré marketingové texty. SEO copywriting zahrnuje také popisky produktů, kategorií, title tags, meta descriptions. Copywriteři zpracovávají odborné analýzy klíčových slov. Více se dočtete v článku: Proč je důležitý copywriting.
Klíčová slova
Klíčová slova označují dotazy, které lidé nejčastěji zadávají do internetových vyhledávačů, když chtějí najít něco konkrétního. Na základě klíčových slov obsažených na webu zobrazují internetové vyhledávače mezi prvními ty stránky, jež nejvíce odpovídají vyhledávanému výrazu. Pro určení nejvhodnějších frází používáme speciální nástroje, které nám vypracují odbornou analýzu klíčových slov. Podrobněji o tom píšeme v článku: Klíčová slova a jejich význam.
Zpětný odkaz
Zpětný odkaz znamená odkaz, který směřuje na vaši stránku z jiného webu. Z hlediska off-page SEO představuje tzv. linkbuilding (budování zpětných odkazů) jednou z hlavních strategií optimalizace pro vyhledávače. Důležité je umisťovat odkazy na weby s co nejvyšší autoritou (hojně navštěvované a oblíbené, tematicky související).
Interní odkaz
Interní odkaz označuje vnitřní odkaz, který vede na podstránku stejného webu. Prolinkování v rámci jednoho webu pomáhá návštěvníkům najít doplňující nebo související informace. Interní odkazy přispívají ke zlepšování SEO a zvyšování hodnoty webu. Odkazy je možné přidávat přímo do textů, objevují se v menu jako související produkty či další články, mohou se objevit také v patičce.
DTP
DTP (zkratka anglického výrazu DeskTop Publishing, doslovně stolní publikování) je zpracování zpracování textů, obrázků i další grafiky včetně přípravy pro tisk. S jeho produkcí se setkáváme každý den, aniž bychom si to uvědomovali. V rámci DTP probíhá návrh, příprava a realizace tiskových materiálů, jakými jsou plakáty, billboardy, letáky, vizitky, ale i časopisy, noviny a ostatní tiskoviny.
Corporate design
Corporate design představuje firemní design neboli soubor „poznávacích znamení“, podle nichž vás vaše okolí může jednoznačně identifikovat. Mezi tato poznávací znamení patří logo, slogan, písmo/font tiskovin, barvy používané v rámci komunikačních materiálů, aj. Z toho tedy vyplývá, že tvorba kvalitního, snadno rozpoznatelného a navíc líbivého corporate designu není vůbec jednoduchá záležitost. V naší společnosti proto věnujeme corporate designu (stejně jako i ostatním produktům) spoustu pozornosti ve snaze vytvořit profesionální dílo, které je originální a zároveň vystihuje klientovy představy.
Flash
Flash označuje technologii umožňující vnést pohyb do obrázků čili animaci na webové stránky. Pro využívání flashe je potřeba mít nainstalovaný příslušný doplněk ve vašem internetovém prohlížeči (zpravidla se tak děje automaticky). Nejčastější uplatnění technologie Flash bývá v animacích v rámci webu a online sledování videa (YouTube, Stream, …).
HMTL5
HTML5 je nová verze hypertextového značkovacího jazyka HTML (anglicky HyperText Markup Language) sloužícího pro tvorbu webových stránek. Oproti předchozí verzi HTML4 z roku 1997 přináší podstatné změny, přičemž mezi nejdůležitější patří přímá podpora přehrávání multimédií v internetovém prohlížeči a podpora pro aplikace, které fungují i bez připojení k internetu.
CSS
CSS (zkratka anglického termínu Cascading Style Sheets) jsou kaskádové styly. Soubor s kaskádovými styly má příponu .css. Když je propojíme s HTML souborem, můžeme různými CSS soubory určovat vzhled (barvy, písmo, rozmístění prvků).
JavaScript
JavaScript (zkratka JS) je velmi oblíbený skriptovací programovací jazyk webů. Nejčastěji běží přímo v internetovém prohlížeči. Doplňuje jazyk HTML o funkce, které on sám není schopen vytvořit. Mohou to být například interaktivní a pohybové prvky webových stránek. JavaScript se používá při programování formulářů a reklam. Nevýhodou je, že se v některých browserech nemusí správně zobrazovat.
Caching
Caching (počeštěle cachování či kešování) spočívá v ukládání statického obsahu do mezipaměti (anglicky cache, počeštěle keše). Používá se, aby se předešlo zbytečně zdlouhavému přenášení dat mezi hostingovým serverem a zařízením, které stránku otevírá. Při dalších návštěvách už se bude načítat mnohem rychleji. Rychlost načítání webu má zásadní vliv na hodnocení a zobrazování stránek ve vyhledávání.
Frontend
Frontend je výraz, který vznikl spojením anglických slov front a end. Znamená veřejně viditelnou a přístupnou část webových stránek.
Backend
Backend představuje název vzniklý spojením anglických slov back a end. Označuje zadní část čili pozadí webu, které se používá pro administraci, aktualizace i zadávání a zpracování dat.
Redakční systém
Redakční systém neboli systém pro správu obsahu (anglicky Content Management System, zkratka CMS) je software zajišťující správu dokumentů (nejen) v rámci webových stránek. Slouží k naplňování jejich obsahu bez nutnosti znát jazyk HTML, ve kterém jsou napsány. Jde o uživatelsky přívětivou, na ovládání jednoduchou nadstavbu umožňující aktualizovat obsah webu i uživatelům bez odborných znalostí.
Joomla!
Joomla! je redakční systém, který spadá do kategorie open source. Jedná se o jednoduchý redakční systém s velmi nízkou pořizovací cenou, snadnou ovladatelností a velkou možností přizpůsobení klientovi. My Joomlu uplatňujeme u zakázek na weby vhodných pro použití redakčního systému.
Komponenta (Joomla!)
Komponenta (anglicky component) jako rozšíření Joomly (anglicky extensions) je miniaplikace generující celou stránku. Může zobrazovat více článků, editovat jejich obsah, modifikovat vzhled stránky nebo nabízet kompletní uživatelské rozhraní. Jedna stránka může obsahovat pouze jednu komponentu. U nás nejčastěji využíváme pro Joomlu komponentu K2 či například AcyMailing.
Modul (Joomla!)
Modul (anglicky module) coby rozšíření Joomly zobrazuje obsah (obrázky, text, ikony). Typickým příkladem je slider. Umístění modulu bývá specifikováno v šabloně. Jedna stránka může obsahovat několik modulů.
Webová aplikace
Webová aplikace představuje aplikační software, který je poskytován uživatelům z webového serveru prostřednictvím internetu či intranetu (vnitropodniková síť). Oblíbenost webaplikací roste především díky tomu, že jsou dostupné téměř odkudkoli. Z lokálních aplikací se přechází na webové online služby.
Open source software
Open source software (zkratka OSS) znamená otevřený software neboli počítačový program s technicky přístupným zdrojovým kódem i popisem podmínek pro zapojené vývojáře. Každý si ho může zcela legálně a bezplatně stáhnout, upravit podle sebe i tyto své úpravy dále šířit, dokonce komerční formou. Výhoda tedy spočívá v nulové pořizovací ceně základu, popřípadě v řádově nižší pořizovací ceně rozšíření pro tento software, než je tomu u celkově zpoplatněných programů.
ERP
ERP (zkratka anglického pojmu Enterprise Resource Planning) je plánování podnikových zdrojů a ukrývá v sobě označení podnikového informačního systému. Tento systém obvykle shromažďuje specializované aplikace pro logistiku, účetnictví, výrobu, controlling, lidské zdoje, vývoj i mnoho dalších „pod jednu střechu“ s možností jejich ovládání z jednoho místa a s velmi podobným uživatelským prostředím. Není tedy třeba pro správu agendy mít pro každou oblast otevřenou jinou aplikaci lišící se vzhledem, způsobem ovládání atd. Ukázku naleznete v článku: ERP – informační systém pro správu společnosti.
Dolibarr
Dolibarr je open source ERP systém, pro který jsme doprogramovali několik užitečných součástí/doplňků, jež posouvají jeho efektivitu do vyšších sfér. Jde zejména o vyspělý modul půjčoven a pokročilý kalendář.
Sociální médium
Sociální médium je fenomén posledních let. Jedná se o internetovou službu určenou pro vzájemnou komunikaci uživatelů internetu mezi sebou. Zde se technologie snaží nahradit lidský kontakt v uspěchané moderní době, a to za pomoci internetu. Přehled nejpoužívanějších sociálních médií najdete v článku: Nejoblíbenější sociální média.
Facebook je nejoblíbenější sociální médium současnosti. Byla vytvořena pro udržování sociálních, mezilidských kontaktů v dnešní uspěchané době. V rámci Facebooku si udržujete své známé, přátele stále v kontaktu, víte, co se děje v jejich i vašem okolí, a sdílíte mezi sebou nejrůznější informace i dokumenty. Může jít o krátká sdělení, odkazy na zajímavé webové stránky, fotografie, videa apod.
Instagram představuje místo, kde lidé sdílí svoje fotografie ze života, ale také nejrůznější videa a momenty. Mají možnost aplikovat nespočet filtrů a úprav. Formát fotografie je čtverec. Profesionální influenceři si tvoří na svém tzv. feed, což znamená designové sladění fotografií do jedné barvy či se stejným odstínem. V dnešní době se hojně využívá jako místo pro relativně levnou reklamu.
Twitter představuje další sociální médium. Tvoří ho mikroblogovací platforma, což znamená, že v rámci Twitteru posílají jeho návštěvníci tzv. tweety (zpráva o 140 znacích). Na Twitteru můžete odebírat tyto tweety od jakéhokoli veřejného uživatele, ale zároveň on od vás odebírat nemusí. Twitter je oblíbený zejména v žurnalistice a IT.
Affiliate
Affiliate je nová podoba systému vyplácení provizí za zprostředkování obchodu. Většinou se tak děje odkazem na poskytovatele produktů a služeb přímo z vašeho webu. Jedná se o transparentní způsob, jakým lze vydělávat více s využitím vašich stávajících webových stránek spolu s obchodními schopnostmi.
Banner
Banner se nejčastěji používá pro účely reklamy. Jde zpravidla o pravidelnou plochu obsahující buď statické, nebo animované reklamní sdělení, kde po kliknutí na banner budete přesměrováni na příslušný web s bližšími informacemi o propagovaném produktu. Bannerů je několik druhů lišících se velikostí, umístěním v rámci stránky i svým chováním. Banner jako takový lze úspěšné aplikovat i na vlastním webu pro zviditelnění vašich produktů a nabídek.
Responzivní web
Responzivní web čili responzivita zajišťuje, aby se webové stránky zobrazovaly správně také v mobilních zařízeních, které mají odlišné rozlišení na rozdíl od stolního počítače (desktopu). Podrobně si o tom přečtěte v článku: Responzivní web a responzivní webdesign.
Přístupnost webu
Přístupnost webu (web accessibility) umožňuje zobrazit a číst jeho obsah také lidem se zrakovým postižením. Slabozrací a nevidomí uživatelé mají k dispozici při procházení webových stránek speciální hlasovou čtečku, která se ovládá klávesovými zkratkami. Aby čtečka mohla správně předčítat obsah webu, musejí být webstránky k tomu přizpůsobeny.
Rychlost načítání webu
Rychlost načítání webu má vliv na hodnocení a výslednou pozici v internetovém vyhledávači. Doba, za niž se stránka zobrazí celá, se dá ovlivnit mnoha činitely. Závisí na objemu dat, které je nutné přenést, aby se stránka načetla. Pokud se web jeví pomalý, bývá potřeba optimalizovat obrázky, využívat mezipaměť, zjednodušit kódy a další.
Sitemap
Sitemap jako klasická mapa webu označuje hierarchii stránek konkrétního webu. Poskytuje informace o tom, které stránky jsou nadřazené a které postavené níže, jak často aktualizované. Soubor sitemap.xml coby speciální mapa webu se musí nacházet v kořenovém/nejvyšším adresáři (rootu) domény. Informuje internetové vyhledávače o URL, jež by měly indexovat. Usnadňuje crawlerům najít nově vytvořené stránky a zlepšuje vyhledatelnost těch už zaběhnutých.
FTP
FTP (zkratka anglického termínu File Transfer Protocol) je protokol pro přenos souborů. Používá se pro přesouvání souborů z klientského počítače na server. Díky tomu se může nahrávat obsah webu na hostingový server.
XML feed
XML feed je datový soubor, který slouží k exportu dat mezi dvěma vzdálenými webovými aplikacemi. Vygenerovaný feed se umístí jako zdroj na konkrétní URL. Příjemce si z ní soubor stáhne a zpracuje. Stažená data si potom uloží do svojí interní databáze. Používá se například u e-shopů, jež díky němu mohou přenést data o zboží od dodavatele přímo do svého e-shopu.
Chatbot
Chatbot umožňuje automatizovanou robotickou komunikaci. Využívá se převážně pro odpovědi na stále se opakující otázky. Automatické odpovědi jsou předem naprogramovány. Dokáže částečně nahradit pracovníky zákaznické podpory.