Specialista na WEB
od 1999

Agilní řízení vývoje webového projektu

Agilní metodiky (agile methodologies) práce jsou čím dál oblíbenější formou, jak účinněji dosáhnout vytčeného cíle projektu. Agilní způsob myšlení umožňuje zefektivnit proces řízení projektů a více propojit zadavatele s vývojáři (designéry, IT architekty, programátory, …) zakázky. Agilní spolupráce zrychluje komunikaci a reakci tvůrců na požadované aktualizace, úpravy či nová zadání, které vývoj projektů běžně doprovázejí. Firmy, jež si osvojili agilní řízení práce, mají jednoznačně oproti ostatním konkurenční výhodu. Pružné reakce na doplnění, upřesnění, změny i nové požadavky klienta jsou v současném byznysu velmi důležité. Zvláště pro online oblast je rychlost realizace (web)projektů klíčová.

Zjednodušeně: Hlavním principem agilního vývoje je, že zadavatel zakázky může téměř neustále zasahovat do směrování projektu a aktualizovat/upravovat zadání, ale zároveň přistupuje na to, že výsledek bude o něco dražší, protože realizátorovi platí všechny odpracované hodiny (případný počáteční rozpočet se považuje za orientační).

projektove rizeni agilni graf

Výsledkem bývá dílo, které je přesně dle potřeb zákazníka/uživatele,
obohaceno znalostmi vývojáře

Je nutné uvést, že agilní vývoj může být pro některé klienty velice vhodný, protože na začátku nebyli schopni dodat realizátorovi úplné i detailní projektové zadání a měli spíše myšlenku/vizi. V průběhu práce mohou reagovat na vývoj projektu a doplňovat, měnit i upřesňovat zadání, protože vidí, jak momentálně systém vypadá a jaké jsou možnosti. Toto vždy přinese větší náročnost na vývoj produktu a též navýšení finančních prostředků, jež musí zákazník investovat. Dostává však za to dílo, které spoluvytvořil a řídil k obrazu svému.

(Webový) projekt v režimu agilního vývoje se fakturuje většinou měsíčně,

a to v rozsahu odpracovaných hodin × aktuální sazba. Původní rozpočet (pokud vůbec existuje) je nezávazný, protože zadání se v průběhu vývoje doplňuje, mění i upřesňuje a drobné požadavky, připomínky, zkoušení i testy vnášejí nové na počátku nezkalkulované hodiny.

Velmi důležitou osobou je zástupce klienta Product Owner (vlastník produktu). Během práce na jednotlivých úkolech je mu umožněno zasahovat do jejich provedení a případně upravovat požadavky nebo vytvářet dodatečné úkoly. Zadavatelem projektu pověřená osoba by tedy měla mít už od začátku co největší povědomí o potřebách zákazníka/uživatele a produktové vizi. Po celou dobu realizace díla má potom přehled o aktuálním stavu projektu i dalších plánech do budoucna, aby se produkt mohl vyvíjet tím správným směrem. Ze strany tvůrce díla je nejdůležitější osobou Scrum Master (obvykle se nepřekládá). Je ten, kdo se stará, aby se (nejen) webový projekt dobře a plynule vyvíjel, a měl by být skupině kdykoli k dispozici. Oba jsou spolu s vývojovým týmem (development team) součástí Scrum týmu (Scrum Team).

Komunikace mezi zástupcem zákazníka a jednotlivými pracovníky je důležitá především proto, aby byli zaměstnanci detailně seznámeni s tím, jaký cíl má být dosažen, čemu se nyní věnovat i který problém řešit jako první. Zadavatel zakázky dostává průběžně reporty o tom, jak se dílo vyvíjí a na čem právě pracujeme. Během agilního vývoje je možné aktuálně upravovat jednotlivé kroky se zřetelem na momentální situaci a zohlednit i nové nápady a postupy, které povedou k úspěšnému dokončení projektu.

Ve společnosti Agionet jsme si agilní metodiky osvojili a rádi zapojujeme naše klienty do realizace projektu. Interaktivní součinnost nás baví, protože nám poté práce jde pěkně od ruky a zvyšuje se naše motivace.

 

Agilní přístupy

Pro tradiční přístupy (waterfall model) řízení projektů jsou základními parametry čas, nákladyrozsah, někdy bývá přidávána kvalita, případně lidské zdrojerizika.

Agilní přístupy (agile model) řízení projektů naopak upřednostňují časovéfinanční nákladyrozsah je flexibilní tak, aby se udržela co nejvyšší možná kvalita i byly realizovány cíle projektu.

Agilní přístup, založený na aktivním zapojení zákazníků/uživatelů, neznamená pouze (webový) projekt zobchodovat, řídit, rozpočtovat nebo vyvinout software. Nejdůležitější je znát potřeby i finanční možnosti klienta a přizpůsobit jim například web tak, aby bylo dosaženo požadovaného efektu. Nechat zákazníka říci jeho názor a zároveň mu poradit i ho přesvědčit o účinnější cestě, pokud by chtěl něco, co je v rozporu s cílem projektu. My jsme tu od toho, abychom mu pomohli dosáhnout lepších výsledků v jeho snažení.

Nechme klienta říci jeho názor. Svým pojetím a nápady nás může inspirovat

Obracíme se na další odborníky a experty z různých oborů, které souvisí s naší činností i tím, čeho chce zákazník dosáhnout. Konzultujeme s nimi provedenou práci a potom ji můžeme podle toho upravit.

Ilustrační obrázek: využití moderního nástroje Scrum. Zdroj: www.scrum.org/learning-series/what-is-scrum

Screenshot Scrum

Agilní metodiky

Klient nám řekl, že může investovat 2,5 milionu Kč a chce, aby vše bylo do půl roku hotové. Takže když víme, kolik času a jaký rozpočet máme, jsme schopni se pustit do díla. Naplánujeme jednotlivé kroky tak, aby na sebe navazovaly, rozdělíme úkoly. Nezbytná je správná komunikace mezi všemi osobami, které jsou do realizace projektu zapojeny. K dokonalé organizaci uplatníme procesní nástroj/rámec Scrum (zkratka ze scrummage čili skrumáž, mlýn). Ten je zaměřen na agilní řízení vývojového týmu a využívá k tomu iterace (opakování) zvané Sprinty, což jsou časově přesně vymezená období (zpravidla 1–4 týdny).

V průběhu naší práce se zákazníka zeptáme, jak se mu líbí to, co už jsme pro něj vytvořili. Svými názory a nápady nás může inspirovat.

 

Chcete vědět více o agilním vývoji (web)projektů? Čtěte také:

Možná již nyní máte dostatek informací a mohla by se vám hodit „rychlá tlačítka“:
Pokud jste zvídavější, pokračujte dále ... kompletní menu nebo na Úvodní stranu