Tvoříme obsáhlé weby a ty často potřebují také jazykové mutace. Redakční systém Joomla! tvorbu vícejazyčných webových stránek usnadňuje. Nejdříve se nainstalují a nastaví příslušné jazyky a ve správci pluginů je potřeba povolit Jazykový filtr (Systém – Jazykový filtr). Pro každý jazyk se v Nabídkách vytvoří vlastní menu včetně titulní stránky a jednotlivých článků. Moduly se také tvoří v každém jazyku zvlášť. Dále je potřeba přidat modul Přepínač jazyka. Potom už stačí na webu přepnout jazyk a měl by se zobrazovat web v příslušném jazyce.
Jak přesně postupovat při tvorbě vícejazyčného webu v Joomle?
Pro každý jazyk je potřeba mít v Joomle nainstalovaný jazykový balíček. Angličtina by měla být už v základu Joomly. Pokud máte administraci v češtině, pravděpodobně najdete mezi nainstalovanými jazyky i češtinu. Přidáte všechny jazyky, které budete pro web potřebovat. Můžete se podívat na videonávod s ukázkou instalace češtiny do Joomly.
Jak jste na tom s jazyky, to se dozvíte po rozkliknutí: Rozšíření –> Správce jazyků –> Jazyky obsahu.
Zde můžete kliknutím na zelené tlačítko Nový přidat další jazyk. Vyplňte všechna pole:
Titulek
- Název, který potom uvidíte v administraci
Nativní název
- Bude se zobrazovat návštěvníkům, když myší najedou na vlajku nebo název přepínače jazyka přímo na webu
Kód jazyka
- Musí se shodovat s názvem nainstalovaného jazyka, u češtiny se jedná o cs-CZ – dvě malá písmena na začátku označují jazyk a velká písmena jsou odvozena od státu
URL kód jazyka
- Objeví se v URL adrese za lomítkem, příklad: www.domena.cz/cs/…
Prefix obrázku
- Tady je potřeba nastavit správnou vlajku
Potom přejdeme k Povolení jazykových filtrů.
Povolení jazykových filtrů
Technické přesměrování na obsah v daném jazyce umožňují Jazykové filtry (plugin). Povolíme tedy příslušný plugin:
Rozklikneme Rozšíření –> Správce pluginů a tam vybereme konkrétní Jazykový filtr (Systém – Jazykový filtr) a povolíme ho nebo můžeme nastavit další parametry. Mohlo by se vám hodit třeba odstranění URL kódu jazyka pro případ, že máte už zažité URL adresy z minulosti, kdy web ještě neměl jazykové mutace.
Necháme Uložit a pokračujeme nastavením Nabídek.
Je potřeba vytvořit obsah pro každý využívaný jazyk zvlášť.
Aby přepínač jazyků mohl správně vybrat obsah a texty v příslušném jazyce, je nezbytné mít několik verzí veškerého obsahu podle toho, kolik jazyků chceme zobrazovat. Jazykové mutace můžeme vytvořit dohromady v jednom administrátorském prostředí a potom je přiřadit k příslušnému jazyku. Nesmíme zapomenout také na obsah v modulech, fotogaleriích, e-shopu apod.
Záleží na tom, jak je vytvořena celá struktura webu. Jeden jazyk se zvolí jako výchozí. V praxi to vypadá tak, že se zkopírují z výchozí verze všechny položky menu, kategorie a články, které budeme potřebovat zobrazovat také v ostatních jazycích. U všech nastavíme jazyk, ke kterému patří, a obsah vyměníme za překlady.
Menu a obsah jazykových mutací na webu
Pro každý jazyk se musí vytvořit zvláštní menu v Nabídkách.
Klikneme na Nabídky –> Správce nabídek (Spravovat) –> Přidat novou nabídku a do názvu je dobré napsat i jazyk, abychom se potom v jazykových mutacích snadno orientovali, příklad: Postranní menu – CS.
Pod každou nabídku (menu) vytvoříme nové položky menu nebo kopie stávajících. Odkaz nasměrujeme ke správnému obsahu (článku, kategorii) v daném jazyce. Nezapomeneme nastavit konkrétní jazyk.
Home u vícejazyčného webu
Jedna titulní stránka musí zůstat pro všechny jazyky. Pro každý jazyk poté vytvoříme vlastní úvodní stránku (je označena hvězdičkou jako hlavní). Můžeme jen zkopírovat Home z výchozího jazyka a nastavit u ní jiný jazyk. V administraci je potom vidět vlajka označující Nabídku.
Modul Přepínač jazykové verze
Přepínač jazykové verze řadíme mezi moduly. Umožňuje uživatelům přepínat na webu jazykové mutace. Nastavení modulu Přepínač jazykové verze nastavíme volbou: Rozšíření –> Správce modulů –> Nový –> Přepínač jazykové verze. Zvolíme si, kde má být umístěn, nezapomeneme Uložit. Potom už by mělo přepínání jazyků správně fungovat.
Nevíte si s něčím rady nebo zkrátka potřebujete někoho, kdo vám s webem pomůže? Jsme tu pro vás.
Mohly by vás ještě zajímat ukázky vícejazyčných webů, které jsme vytvořili:
- Západočeská univerzita v Plzni (ZČU) - vývoj, poradenství, SEO
- ŠKODA MACHINE TOOL - webdesign, marketing, poradenství, SEO
Dále si můžete přečíst: