Specialista na WEB
od 1999

Důvěryhodný e-shop

Aby váš internetový obchod byl skutečně úspěšný, je důležité soustředit se na mnoho aspektů. Pozornost si zaslouží především celková důvěryhodnost e-shopu. Z vlastní zkušenosti víme, že chyb se provozovatelé elektronických obchodů často nedopouštějí úmyslně, ale v důsledku své neznalosti. Na co si dát pozor? Seznámíme vás s klíčovými informacemi souvisejícími s tím, jak důvěryhodný bude váš e-shop.

(článek vznikl: 2012, mírně aktualizovaný: 2017, 2023)

Je pravda, že za poslední dva roky vzrostl počet elektronických obchodů a zákazník mnohdy jen stěží rozpozná kvalitní e-shop od podvodného. Z toho důvodu existují různé aktivity a organizace, které se snaží širokou veřejnost informovat o tom, na co si dát při nakupování přes internet pozor.

Z vlastní zkušenosti víme, že mnohá pochybení mohou být způsobena spíše nevědomostí provozovatele internetového obchodu, než záměrem chovat se vůči zákazníkům nekorektně. Zde jsou tedy některé důležité informace:

radce-small

 

1. APEK – Certifikovaný obchod

APEK Certifikovaný obchod nahrazuje starší certifikace známé jako „Nákup bez obav“ a je udílen Asociací pro elektronickou komerci (APEK). Tento certifikát má být pro zákazníka zárukou kvality elektronického obchodu a je součástí programu Česká kvalita podporovaného vládou ČR.

Při certifikaci se kontroluje:

  • Jakým způsobem probíhá nákup (nákupní řád)
  • Vyřízení objednávky (způsob dodávky, možnosti placení, cena poštovného a balného)
  • Jak probíhá reklamace (reklamační řád)
  • Komunikace se zákazníky (reakce na e-maily, telefonáty apod.)
  • Zda splňujete zákonné požadavky, dané zejména směrnicemi Evropského parlamentu a Rady (EU), občanským zákoníkem a dalšími normami

Projdete-li úspěšně kontrolou, získáte daný certifikát a budete si moci umístit logo „Certifikovaný obchod“ na vaše webové stránky.


2. Certifikát SOS

Můžete si nechat udělat audit obchodních podmínek v rámci programu Garance ochrany spotřebitele (GOS) u Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).


3. Bezpečný nákup

Webstránky www.bezpecnynakup.cz jsou určeny pro spotřebitele a slouží jim jako poradna, jak se bránit před nekalými praktikami elektronických obchodů.


4. Heureka – Ověřeno zákazníky

Heureka.cz je srovnávač cen, katalogů a obchodů se spotřebním zbožím. Certifikát Ověřeno zákazníky se ptá přímo zákazníků, kteří v obchodě nakoupili. Provádí se to zasláním dotazníku 10 dnů (lhůtu lze změnit pro každý obchod podle povahy zboží) po uskutečnění nákupu. Cílem tedy je získat objektivní a ověřený názor na kvalitu obchodu, který dá vyniknout kvalitě a minimalizuje falešná hodnocení.


5. E-shop a zákon

(převzato z absolventské práce Jakuba Webera)

Podmínky internetového prodeje:

  • Obsahem návrhu musí být informace nutné k uzavření smlouvy ve smyslu obecných náležitostí smlouvy; tyto informace musí být poskytnuty jasným a srozumitelným způsobem s přihlédnutím k zásadám dobré víry a k ochraně osob (zejména nezletilých a spotřebitelů)
  • Spotřebiteli musí být s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy poskytnuty zejména informace o firmě dodavatele:
    • Název, sídlo, IČ, kontaktní údaje
    • Informace charakterizující zboží či službu
    • Informace o ceně, z nichž jednoznačně vyplývá, zda je cena včetně daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány
    • Náklady na dodání, způsob platby
    • Způsob dodání nebo plnění
    • Poučení o právu na odstoupení
    • Náklady na použití komunikačních prostředků na dálku
    • Doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti

Odstoupení od smlouvy:

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží (plnění). Uvedená lhůta je hmotněprávní. Akt odstoupení od smlouvy musí být dodavateli v uvedené lhůtě doručen. Nestačí, aby spotřebitelé zprávu o odstoupení do konce lhůty pouze odeslali. Informace o právu na odstoupení je dodavatel povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem.

Pokud dodavatel nepředal spotřebiteli výše zmíněné informace, a to zejména informace o právu na odstoupení, činí tato lhůta pro odstoupení tři měsíce od převzetí plnění. Jestliže jsou ale informace dodány v průběhu, dochází k ukončení lhůty a začíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní.

Dodavatelé by měli ve svých podmínkách upravit i lhůtu a způsob vrácení zboží. Tato lhůta nemusí být totožná s lhůtou pro odstoupení. Dále by také měly obchodní podmínky obsahovat lhůtu pro dodavatele, dokdy je povinen vrácené zboží zkontrolovat a vrátit spotřebiteli peníze.

Články ze stejné kategorie (Blog): « Co je to Joomla! Joomla! free šablony »
Možná již nyní máte dostatek informací a mohla by se vám hodit „rychlá tlačítka“:
Pokud jste zvídavější, pokračujte dále ... kompletní menu nebo na Úvodní stranu
Zůstaňte v obraze - přihlašte se k odběru našeho newsletteru
Staňte se odběratelem užitečných informací z našeho oboru. Tipy a triky, jak využít potenciál webů, návody, SEO, bezpečnost ... Pokud si myslíte, že tyto informace oceníte, vyplňte formulář a odešlete.

captcha