Před jejich tvorbou před námi stál zodpovědný, náročný, ale zajímavý úkol – připravit velký webový projekt, který bude vkusnou prezentací plzeňský divadel. Divadlo je o prožitku smyslů a to by mělo vyzařovat i z internetových stránek. Zároveň však nejde jen o design. Nemohli jsme opomenout požadavek snadného naplňování, následnou jednoduchou správu obsahu zaměstnanci divadla a uživatelskou přívětivost.
Hodně jsme přemýšleli o tom, jak tvorbu takto náročného webu uchopit. Promýšleli jsme různá řešení tak, aby co nejlépe splňovala všechny vytyčené cíle. Hlavním hnacím motorem a ideovým lídrem pro vytvoření webových stránek byl Ondřej Rudolf. Připravil základní vizi webu, a to po stránce koncepční, strukturální i obsahové.
Do tvorby se zapojila nejméně polovina členů studia Agionet a jsme přesvědčeni, že se nám „dílo“ zdařilo. Začněme u grafiky, které se ujal Michal Světlík (pro úplnost: není členem Agionetu, má vlastní společnost Aton Design). Je autorem loga DJKT, grafických vizuálů a zároveň je hlavním grafickým designérem nového vzhledu webových stránek. Společně s Ondřejem Rudolfem a Davidem Lerachem dosáhli pěkného a vkusného designu, jež je důstojnou vizitkou plzeňských divadel. Základ tvoří redakční systém Joomla! a do něho bylo naprogramováno několik nových komponent, modulů a pluginů naším Joomla! specialistou Jiřím Hlaváčem. Webdesign se tvořil responzivně a na CSS bylo odvedeno mnoho práce (D. Lerach, M. Kotouč). Zjednodušení a zrychlení ovládání webu je podpořeno několika doprogramovanými javascriptovými utilitami (P. Benedikt, Z. Němec). Bylo nutné přenést původní obsah a k tomu jsme programovali importovací můstky a scripty. S velkým množství dat přichází nutnost je dobře „opečovávat“ a strukturovat – s tím jsme měli v podstatě práci všichni. Navíc bylo dodáno velké množství nových fotografií, které jsme upravovali a doplňovali do webu. Umíte si představit, že toto všechno je nutné dobře organizovat, komunikovat a řídit – to se dařilo Václavu Vojtěchovi a Martinu Kotoučovi.
Webové stránky umožňují jednoduchou správu obsahu zaměstnanci divadla. Mohou pohodlně upravovat aktuality, prezentační bannery, informace o inscenacích, hercích, ale též je snadno provážou. Bez problémů přidají představení do programu (kalendáře) a i další prvky jim usnadní správu. Web se také automaticky synchronizuje s prodejem vstupenek pomocí XML souborů.
A nezapomněli jsme samozřejmě ani na návštěvníky webových stránek. Pro ně je nejdůležitější, aby byl web intuitivní a oni se v něm mohli snadno zorientovat a co nejlépe se soustředit na podstatu obsahu. Do takového webu nepatří žádné zbytečnosti, které rozptylují. Na webu plzeňských divadel se rychle dostanete, kam potřebujete. V tom vám pomohou i různé urychlovací funkce – malý kalendář, rychlý přístup k aktuálním hrám, filtry nad repertoárem, vyhledávání, moje DJKT atd.
Zajímá vás, jaké inscenace se hrály v Plzni za posledních 50 let? Projděte si Almanach z let 1965–2015. Rovněž je součástí webových stránek.
Tato práce nám potvrdila, že naše zkušenosti s tvorbou velkých webových projektů jsou již na vysoké úrovni a jsme schopni jak organizačně, tak technicky realizovat téměř jakýkoli projekt. Čelili jsme již mnohým výzvám v podobě náročných webů, které nás posunuly dál, a dnes je pro nás příjemným zpestřením připravovat weby pro divadla, prezentace pro filmové festivaly, velké kulturní eventy atd.
Na projektu se podíleli:
Michal Světlík – grafický design
Václav Vojtěch – projektový manažer, analýza, koncepce
Jiří Hlaváč – programování, databáze
Zbyněk Němec – HTML, obsah, struktura
Petr Benedikt – JavaScript, programování
Martin Kotouč – koordinátor, finální testování, řešitel problémů